E-commerce, we kunnen ons geen leven meer zonder voorstellen. Tegenwoordig kan je voor vrijwel alle producten online terecht, of het nu om kleding gaat of het allerkleinste schroefje van je motor. Het aanbod is groot, maar als ondernemer wordt het steeds lastiger om je kop er boven uit te steken. Hoe zorg je dat de consument jouw producten koopt? De beste manier om online zichtbaar te zijn is door alert blijven op e-commerce trends. Dat geldt niet alleen voor grote bedrijven als SuperSales, ook voor de kleine retailer zijn deze rages interessant. Dit zijn de 3 grootste e-commerce trends waar je als ondernemer van op de hoogte moet zijn!
#1 Google shopping
Het grootste deel van je online bezoekers komt waarschijnlijk binnen via organic of ingekocht verkeer op producten of content die de website aan biedt. Om je producten beter zichtbaar te maken is het handig als je optimaliseert via Google Shopping. Het is een krachtig verkoopkanaal voor online winkels en geeft je producten in één keer meer aandacht. Zelfs zo veel meer dat uit een casestudy bleek dat Google Shopping de conversie met meer dan 17% kan verhogen! Dat is zeker het proberen waard naar ons idee.
#2 Shoppen via Social Media
Social Media is voor bedrijven onmisbaar in hun marketingstrategie. Wellicht denk je dat Instagram enkel geschikt is om je nieuwe schoenen te showen of Facebook alleen goed is voor het delen van schattige puppyfoto’s. In dat geval zit je er compleet naast. Social Media wordt gebruikt als kleine zoekmachine en met eenvoudige embedded links kunnen klanten binnen een bericht producten direct kopen. Geen ingewikkeld gedoe dus, en dat leidt ook naar goede resultaten; maar liefst 55% van de online shoppers koopt de producten rechtstreeks vanuit de social post van een merk! Zo kun je als brand niet alleen je schoenen en sneakers showen, maar ook direct to consumer verkopen.
#3 Word milieubewust
https://unsplash.com/photos/Q59HmzK38eQ Steeds meer consumenten worden zich bewust van hun impact op het milieu. Dat gebeurt niet alleen op het gebied van voedsel, ook in de e-commerce industrie wordt milieubewustzijn steeds belangrijker. Consumenten zijn vaker opzoek naar bedrijven die hun best doen om de koolstofvoetafdruk te verminderen. Ofwel, 87% van de consumenten koopt eerder een product van een merk dat een voordeel biedt op sociaal,- of milieugebied. Deze trend vraagt om creatieve oplossingen zoals bijvoorbeeld de verzendboxen gemaakt van biologisch afbreekbaar afval.