Richt je horecazaak goed in met een kostprijsberekening

Een goede kostprijsberekening zorgt ervoor dat het bedrijf voldoende winstmarge berekent en het bedrijf blijft groeien.Er gaat veel geld om in een horecazaak en de ingrediënten beslaan een groot deel hiervan. 

Snel groeien met meer omzet

Een snelgroeiend bedrijf is soms verblind door het snelgroeiende vermogen. Als horecaondernemer wil je meer groei, volume en omzet draaien wanneer je ziet dat het goed gaat. Door de winstmarge een klein beetje omhoog te doen, groeit de omzet van het bedrijf.

Wanneer er meer omzet is gaan horecaondernemers verder kijken. Ze openen een tweede vestiging of passen de menukaart aan. Een verandering die je veel ziet, is dat de kwaliteit van de gerechten omhoog gaat. Hierdoor verhogen ook de prijzen. Het restaurant verhoogt de kwaliteit van de gerechten en daarmee ook van zijn horecaonderneming. 

De inflatie zorgt voor grote problemen

Tijdens de inflatie gaat de inkoopprijs van ingrediënten fors omhoog. Het gevolg hiervan is dat horecaondernemers meer geld betalen voor het maken van dezelfde gerechten. Om het hoofd boven water te houden gaat de prijs van het gerecht ook omhoog. 

Voor sommige ondernemers is het onmogelijk om hetzelfde winstmarge aan te houden. Hierdoor zouden klanten te veel gaan betalen voor de gerechten en voor een ander restaurant kiezen. 

Het is voor horecazaken in deze tijden lastig om een goede kostprijsberekening te maken. De Kitchen Manager tool van Horeko helpt horecaondernemers om inzicht te krijgen in actuele in- en verkoopprijzen. Hierdoor richt je de horecazaak efficiënter in.

Bereken de actuele kostprijs door het receptuur

De ingrediënten van een gerecht bepalen voor een groot deel de kwaliteit. Veel horecaondernemers willen niet inleveren op de kwaliteit van de ingrediënten, maar verhogen liever de prijs van de gerechten.

Deze berekening heet de kostprijsberekening. De inkoopprijzen van ingrediënten veranderen zo nu en dan. Hierdoor kost het de horecaondernemer meer om alle ingrediënten in te kopen. Vervolgens is de winstmarge belangrijk. Groene cijfers betekenen meer geld om te investeren in het bedrijf en de kwaliteit.

Maak gebruik van een handig hulpmiddel in de keuken

De Kitchen Manager tool van Horeko biedt horecaondernemers de helpende hand in het opstellen van de kostprijsberekening. Door de ingrediënten van de recepten in te voeren, berekent Kitchen Manager automatisch de actuele kosten per gerecht.

De tool geeft twee keuzes: kies voor vaste afval-, btw- en winstpercentages en pas deze per keer handmatig aan.

Het voordeel van een vast winstpercentage is dat de in- en uitgaven voorspelbaar zijn. Zo weet je als horecaondernemer waar je iedere week aan toe bent. Een nadeel is dat de prijzen soms veranderen en hierdoor de winstmarge verstoord.

Door de winstpercentages handmatig in te vullen geeft de Kitchen Manager zelf de actuele kostprijsberekening. Hierdoor is de kostprijs altijd actueel en pas je eventueel je eigen prijzen aan om de winstmarge stabiel te houden.

Author: RvE